HTML

Ugrás Svájcba

Svájci életem és kalandjaim. Küzdelmek, életvitel, mindenféle fura vagy akár megdöbbentő események.

Friss topikok

  • Lex D'Arquebus: @Lex D'Arquebus: Kimaradt egy vessző. Helyesen: Nem, Zürich volt a székhely... (2015.08.27. 08:36) Szabadnap
  • firg_firg: Hello, a paratartalom a penesz miatt fontos. Sok lakas hajlamos a peneszedesre. A mienk kb 10 eves... (2014.04.06. 09:50) A whole new world...
  • Lex D'Arquebus: Tudod fura, hogy ittlétem alatt összesen egy magyar sráccal alakult ki valami barátságféle, pedig ... (2014.02.11. 13:40) Mindenféle
  • Péter Ruprecht: Papírkutya! :)))) (2013.09.03. 12:09) Határok, első rész
  • Péter Ruprecht: Na végre, hiányoztak már a postok! Rupiék örülnek, hogy jól érzitek magatokat. A családi látogatá... (2013.08.21. 06:28) Pótlék

2014.02.11. 09:58 Lex D'Arquebus

Mindenféle

Ez az a poszt, aminek párszor már nekiálltam, de valahogy sosem tudtam befejezni, vagy egyáltalán értelmesen leírni. Talán most sikerül összeszednem magam.

Mikor visszajöttem a remekül sikerült karácsonyi szünetről, igen hamar beadtam a kérelmemet az új munkavállalási engedélyre, tekintve, hogy az aktuálisnak január közepe volt a lejárata. Mivel határozatlan idejű szerződést kaptam, szépen odakanyarítottam a megjegyzések rovatba, hogy legyenek szívesek 5 éves ('B') engedélyt kiadni, mert az olyan jó lenne nekem.
Tudni kell, hogy az EU-8 tagállamokkal szemben Svájc kvótarendszert alkalmaz, negyedévente 5400 db 'B' engedélyt ad ki, ebből valamennyi jut az egyes kantonoknak, nem országos a lista. Szóval lehet, hogy St. Gallenben még van, de ha te Zürichben adod be és ott nincs, akkor bukta. A weblap szerint Zürichnek körülbelül 550 db jutott. Ha jól emlékszem a dátumra, ezt 2012. május 1-től vezették be, ezért nem naptári negyedév van, hanem ettől a dátumtól számolják.
Na mindegy, figyeltem a postaládát (természetesen ezt is postán küldik, mint minden mást), de semmi. Közben az 'L' engedélyem lejárt, így a lakáskeresést fel kellett függeszteni, érvényes engedély nélkül esélytelen a jelentkezés, még akkor is, ha szépen megírtam, hogy van szerződésem, kapok engedélyt is, csak várni kell. Hatástalan volt. Ráadásul ha dönteni kell egy lakáskiadásnál, hogy L-es vagy B-s emberkének adják ki, előszeretettel választják inkább a B tulajdonost, mert biztosabbnak látják a hosszútávú ittmaradást.
Ahogy hallom mások ügyeit, elég hasraütésszerűen adják a B-t, valaki 3 éve dolgozik, határozatlan idejű szerződéssel és mégis mindig L-t kap, aminek 1 év az érvényessége. 
Szóval mindennap postaláda, és izgultam, hogy vajon ha benne lesz a boríték, vajon mit rejt majd?
3 hét után aztán meguntam a várakozást, úgyhogy megpróbáltam kicsit megpendíteni a húrokat, hogy mi folyik itt, de a munkáltatóm azt mondta, hogy amíg én nem veszem fel a kapcsolatot a bevándorlásiakkal, addig ők sem tudják, mert privát adat, nekik nem fognak kiadni semmi információt.
Német tudásom gyengesége miatt nem szeretek telefonálni, ki tudja, hogy a vonal másik végén ki veszi fel. :) Bár egy lakásnézésnél képes voltam fél órát németül beszélgetni egy idős hölggyel és úgy látszott, megértjük egymást, nem reménytelen a helyzetem.
Mit volt mit tenni, feltárcsáztam először az okmányirodát, de ott mondták, hogy mivel már leadott igény, ezért a bevándorlást kell hívni. 
Meglepő módon nem kellett félórákat hallgatni a csingilingi zenét, elég hamar eljutottam egy humán munkatárshoz, aki végül közölte, hogy jelenleg nincs szabad B a kontingensben, de február 1-jén újraindul a kvóta, hogy ha akkor lesz szabad, akkor megkapom. Hurrá. 
Elseje után viszont minden gyorsan történt, szerdán ott lapult a levél. Nem kevés izgalommal nyitottam ki, sok múlott azon, hogy mit találok benne. Szerencsére B volt benne, úgyhogy nagy kő esett le a szívemről, innen talán könnyebben és hamarabb mennek majd a dolgok. 5 évig most legálisan tartózkodom az országban.

Tegnap volt a Welcome day a cégnél, és mivel újnak számítok, ezért kötelező volt a megjelenés. Jó 50-60 emberke volt jelen, elmondták a cégtörténetet, a felépítését, hol tart, hova megy, mik a célok. Lelkesítő előadás volt, mindenesetre. :) Sokféle náció, angolok, afrikaiak, ázsiaiak. Sokmindenkivel beszélgettem, de a szétszórtság miatt nem valószínű, hogy találkozni fogok velük még egyszer. És a kávé nagyon finom volt. :)

Ja igen, amitől agybajt kapok. Követek pár csoportot a facebookon, itteni magyarokat. Értem én, hogy elhagyjuk az országot és ettől most aztán jól felsőbbrendűnek érezzük magunkat és köpködünk az otthon maradottakra (meg lehet nézni egyes népszavazásos hírhez érkezett hozzászólásokat), de az a fajta igénytelenség, ahogy írnak, és megnyilvánulnak, bicskanyitogató. Néha szégyellem, hogy egy kalap alá vesznek velük. 
Egy-két példa:
- fuvart vállalok Zürickbe. - Ember, ha itt vagy, tanuld már meg leírni a városod nevét!
- megyek magyarba. - Na erre nem tudok mit mondani. Hasonló az olaszba, meg horvátba. Macskajaj. Ááá.
- Ivekó teherautómmal fuvarozást vállalok. - nagyon nehéz lenne kimenni a parkolóba, és megnézni, hogyan írják annak a szerencsétlen járműnek a nevét.
Persze, lehet kötözködőnek nevezni, de a helyesírás szúrja a szemem, főleg egy olyan nyílt fórumon, amit többszáz ember olvas. Ha erre ennyire vagyunk igényesek, mi van a többi dologgal? Így akarjuk megőrizni a gyerekeinknek a magyarságot? És a -ba, -be/-ban, -ben keverést már fel se veszem.

Nyelvtannáci.  

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://ugrassvajcba.blog.hu/api/trackback/id/tr835801359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doszy 2014.02.11. 13:24:40

Én az ilyesmiktől kapok hülyét:
- itthon semmi lehetőség;
- kimentem, a szakterületemen nem tudtam elhelyezkedni, így következett a feketemosogatás, pizzafutárkodás;
- 5 másik emberrel béreltem egy szobát egy paki családnál;
- a bér arra volt elég, hogy Tesco Value májkrémet egyek heti 6 nap;
- keményen dolgoztam napi 16 órát, mellette tanultam, így előrébb kerültem, most már egyedül bérlem a szobát, és csak heti 3 nap eszem TV májkrémet;
- tök jó a multikulti környezet, csak az arabokkal / lengyelekkel / ukránokkal / szerbekkel / (+még 5-10 nép) nem lehet kijönni, de velük nem foglalkozom
- szóval minden tökéletes, sokkal jobban vagyok, mint otthon, abban a tespedt, kilátástalan környezetben.

Nyilván sarkítva van a dolog, de baszki, ha valaki itthon hasonló mennyiségű munkát/tanulást bevállal, hasonló életszínvonal mellett, nem hiszem, hogy nem jut előrébb.

Amúgy "Zürikbe" van egy jelentős "női munkavállalói réteg" + a futtatók, gondolom köréjük meg felépültek a szállítmányozók is. :)

Lex D'Arquebus · http://ugrassvajcba.blog.hu/ 2014.02.11. 13:40:53

Tudod fura, hogy ittlétem alatt összesen egy magyar sráccal alakult ki valami barátságféle, pedig van egy pár a szálláson (amíg ki nem költözöm onnan), szerintem a vérünkben van a siránkozás, és nem utolsósorban az irigység is. Olvastam néhány cikket a hétvégi népszavazásról, és a hozzátartozó kommenteket. Az a fröcsögés, ami ott ment, hihetetlen. Svájci magyarok beszólása, hogy egyetért vele, ne jöjjenek ki többen már ide (én már itt vagyok, te meg fulladj meg).
Hogy ez hogy jött ide? Nem tudom, kijött. :) Az is érdekes, hogy magyarokon kívül senkit nem érdekelt a bérem sem, tőlük viszont néha megkapom, hogy te infós vagy, megengedhetsz egy drágább/nagyobb lakást is. Áh, most nagyon kötözködős kedvemben vagyok.
süti beállítások módosítása